Заява Громадської наглядової ради

Заява Громадської наглядової ради Київської міської клінічної лікарні швидкої медичної допомоги щодо посту в.о. міністра охорони здоров’я пані Уляни Супрун на її сторінці у соціальній мережі FB.

ГНР КМКЛ ШМД  вітає роботу в.о. міністра охорони здоров’я щодо моніторингу діяльності закладів охорони здоров’я. Хотіли б відмітити, що це не перший візит пані Супрун до КМКЛ ШМД. Минулого разу це сталося при проведенні на базі лікарні курсу «Підтримка життя під час травм», після якого в.о. міністра охорони здоров’я дала інтерв’ю сайту КМКЛ ШМД. В цьому інтерв’ю пані Супрун назвала КМКЛ ШМД «однією з кращих лікарень України».

Щодо посту пані Супрун. ГНР КМКЛ ШМД безумовно підтримує заяви в.о. міністра охорони здоров’я  щодо стану речей та відсутності змін у структурі охорони здоров’я країни. Дійсно, медична реформа, яка дозволить докорінно змінити механізми фінансування  і, як наслідок, підвищити ефективність роботи ЗОЗ другої ланки, повинна була початися кілька десятиліть тому, а не з наступного року.

Тому й не визнавати проблем, які є у КМКЛ ШМД, неможливо. Деякі з них вирішуються вже зараз, в рамках дуже обмеженого фінансування, яке історично йшло на галузь. За останні роки власник і уповноважений ним орган – департамент охорони здоров’я КМДА, значно підвищив рівень фінансування міських лікарень.  До речі, Київ – єдине місто в Україні, що виплачує всім медикам столиці муніципальну надбавку у розмірі 50%.

Але, виходячи з суспільного інтересу і значущості висловлювань в.о. міністра охорони здоров’я, хотілося би більш детально зупинитися на деяких речах, які в ньому озвучені.

Щодо орендарів, що знаходяться на території лікарні, зокрема – аптек.

Їх розміщення на території лікарні проводиться відповідно законодавства, а кінцеве рішення приймається Київрадою. Тому лікарня ніяким чином не може впливати на діяльність орендарів. КМКЛ ШМД змогла налагодити роботу з деякими аптеками, що знаходяться на її території. Всі великі щити, яких на території лікарні декілька, щодо розміщення відділень КМКЛ ШМД зроблені коштом орендарів за умови розміщення їх інформації. При цьому лікарня не витратила жодної копійки бюджетних та власних коштів, забезпечивши відвідувачів навігаційним інформуванням.

Повертаючись до теми недофінансування лікарні, хотілося б зауважити, що сьогодні рівень заробітної платні у лікарнях країни, зокрема і КМКЛ ШМД, є чи не критичним з точки зору залучення та утримання кваліфікованих кадрів як лікарського, так і середнього і молодшого медичного персоналу. Погоджуємося з паном Комаровським, радником новообраного президента України, що цю проблему можна віднести до питань національної безпеки України. Нажаль, за останні п’ять років це питання залишилось поза увагою влади. До речі, досі незрозумілим є рівень фінансування діяльності ЗОЗ після 1 січня 2020 року з точки зору вартості лікування пацієнтів. Наразі відповідей на питання: «Скільки буде коштувати, наприклад, операція з видалення апендициту?» МОЗ не надає. А саме від об’єктивності оцінки вартості тих чи інших медичних послуг буде залежати заробітна платня лікарів та інших медичних працівників.

Щодо недостачі медичних препаратів. У минулому році КМКЛ ШМД була забезпечена фінансуванням на закупівлю ліків приблизно на 15% від реальних потреб. Хочеться підкреслити, що це значно більше, ніж кілька років тому. Тому лікарня в першу чергу закуповує препарати, які не може купити пацієнт у вільному доступі. Наприклад, операційні наркотики, ціна на які, навіть при проведенні відкритих тендерних процедур, скаче в рази, виходячи з монопольних домовленостей на вітчизняному ринку. І в даному випадку саме МОЗ мав би взяти на себе питання боротьби з монополістами, заручниками яких залишаються лікарні та пацієнти.

До речі, переліки безоплатних ліків, які є в розпорядженні лікарні, вивішені в кількох місцях на першому поверсі лікарні, зокрема навпроти входу до ліфтів, та у всіх відділеннях. Просимо в.о. міністра охорони здоров’я бути більш уважною перш ніж розповсюджувати інформацію, яка не в повній мірі відповідає дійсності.

Щодо недопуску родичів пацієнтів до реанімаційного відділення. Розуміючи високу фаховість пані Супрун у цій царині, хотіли б проінформувати, що, по-перше, всі близькі родичі пацієнтів до реанімації допускаються. З іншого боку, саме лікарі-реаніматологи приймають рішення щодо доцільності перебування їх біля пацієнту. Вимушені констатувати відомий лікарям факт – постійне перебування родичів біля ліжка важкохворого часто не йде на користь ні родичам, ні пацієнтам. А істерики, від яких не можуть інколи утриматися родичі при візиті до близької людини, яка пережила, наприклад, важку автомобільну аварію, точно не сприяють процесу лікування ні цього пацієнта, ні інших, які знаходяться поряд у палаті інтенсивної терапії. Тому позиція ГНР КМКЛ, яка була сформульована після консультацій з керівництвом лікарні і лікарями-реаніматологами, – відвідання в палаті інтенсивної терапії є регламентованим і може бути обмеженим, виходячи з рекомендації лікаря-реаніматолога.

Тепер щодо рекомендацій пані в.о. міністра охорони здоров’я міській владі Києва по приділенню уваги до проблематики КМКЛ ШМД. Хотіли б зазначити, що той рівень діалогу, який наразі налагоджено між керівництвом лікарні, її ГНР та керівництвом міста і профільним департаментом КМДА є безпрецедентним. В травні цього року має відкритися нове відділення екстреної допомоги у складі травмпункту,  протишокової палати, відділення інтенсивної терапії та операційної. Хочеться наголосити, що ці відділення будуть облаштовані найсучаснішим обладнанням найкращих світових виробників, а по своєму рівню воно не буде відрізнятися від аналогічних відділень у передових світових клініках.

За кілька минулих років для КМКЛ ШМД коштом міського бюджету були закуплені нові МРТ, СКТ і рентген. Йдуть ремонтні роботи, і наразі стоїть питання щодо закупівлі обладнання для створення відділення серцево-судинної патології, у процесі – закупівля обладнання центрального стерилізаційного відділення. Стоїть питання щодо проведення поетапної повної реконструкції КМКЛ ШМД, і проблема тут не у бажанні чи не бажанні міської влади це робити: міський голова і його перший заступник розуміють таку нагальну потребу, а у можливостях вітчизняних проектувальників розробити проект реконструкції. Але кроки на цьому шляху вже робляться.

Хотілося б побажати, щоб на всіх рівнях управління сферою охорони здоров’я було б налагоджено такий же конструктивний діалог, якій є між КМКЛ ШМД та київською міською владою.

Безумовно, ГНР КМКЛ ШМД дуже прискіпливо оцінює роботу в.о. міністра охорони здоров’я і багато у чому підтримує обраний міністерством шлях на докорінне реформування галузі, особливо у частині автономізації закладів охорони здоров’я та принципу «гроші за пацієнтом». У той же час деякі кроки міністерства і недоопрацювання багатьох підзаконних актів викликають деяку насторогу. А, наприклад, постанова Кабінету Міністрів щодо механізмів створення Спостережних рад при ЗОЗ, яка розроблялась міністерством, і яка замість механізму громадського контролю над закладами охорони здоров’я закладає механізм бюрократично-лобістського тиску на їх керівництво, сьогодні оскаржується кількома членами ГНР КМКЛ ШМД у судовому порядку.

Від імені ГНР КМКЛ ШМД
Голова ГНР КМКЛ ШМД
Анатолій Велімовський

Top